Rudolf Diesel był niemieckim inżynierem i wynalazcą, który zrewolucjonizował świat. Dzięki jego pracy motoryzacja i przemysł zmieniły się całkowicie. Rudolf opracował silnik, który powszechnie wykorzystywany jest w środkach transportu, o którym słyszał każdy, ale czy słyszeliście, że Diesel opracował także silnik który mógł pracować na… oleju z konopi?

Alternatywna historia motoryzacji

Rudolf Diesel rozpoczął swoje prace nad silnikiem w latach 90-tych XIX wieku, kiedy w Europie i Stanach Zjednoczonych panowała moda na rozwój nowych maszyn i urządzeń napędzanych parą. Wówczas wiele osób uważało, że silnik parowy jest przyszłością motoryzacji, jednak Diesel postanowił pójść inną drogą. Przez kilka lat intensywnie pracował nad swoim projektem, a jego celem było stworzenie silnika, który byłby bardziej efektywny i ekologiczny niż silniki parowe.

Diesel zaczął od przeprowadzenia serii badań nad różnymi rodzajami paliw, które mogłyby być użyte do napędzania jego silnika. Próbował różnych olejów roślinnych, w tym oleju z konopi, który był wówczas powszechnie dostępny. Zauważył, że olej z konopi jest bogaty w składniki paliwowe, a jednocześnie jest relatywnie tani i łatwo dostępny.

Silnik Diesla, który zaprezentował w 1897 roku, był napędzany olejem z roślin. W odróżnieniu od silników parowych, w których ciepło generowane przez spalanie paliwa jest wykorzystywane do napędzenia turbiny, w silniku Diesla ciepło generowane przez spalanie oleju roślinnego jest wykorzystywane bezpośrednio do napędzenia tłoka. Jest to bardziej efektywne, ponieważ wykorzystuje ono więcej energii z paliw. Silnik Diesla jest również bardziej ekologiczny – emituje mniej szkodliwych substancji niż silniki parowe.

Piękna idea, niedopracowana konstrukcja

Jednak, pomimo swoich zalet, silnik Diesla nie był idealny. Wynalazca nie zdążył go jednak dopracować – zmarł poprzez utonięcie w tajemniczych okolicznościach. Jego silnik przystosowano do działania na oleju napędowym – konstrukcje te znane są do dziś. Niestety, ropa naftowa jest droższa i bardziej szkodliwa dla środowiska niż olej z konopi. Wiele sugeruje, że gdyby Rudolf Diesel miał dostęp do obecnych technologii i wiedzy o środowisku, prawdopodobnie jeździlibyśmy na oleju z konopi lub innych roślin.

W dzisiejszych czasach coraz więcej badań jest przeprowadzanych w kierunku rozwoju silników napędzanych olejem z konopi lub innych roślin. Wiele firm i naukowców pracuje nad rozwojem nowych technologii, które pozwolą na skuteczne stosowanie oleju z konopi jako paliwa dla silników. Jest to ważny krok w kierunku ochrony środowiska i zwiększenia efektywności energetycznej. Z drugiej stronny lobby petrochemiczne jest silne i przebicie takiego silnika do mainstreamu może być bardzo trudne.


Źródła

  • https://dergipark.org.tr/en/pub/thermal/issue/21334/228860
  • https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1687814020975527
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1364032114008405
  • https://link.springer.com/article/10.1007/s12649-018-0340-8
  • https://www.stet-review.org/articles/stet/full_html/2022/01/stet210189/stet210189.html
  • https://link.springer.com/article/10.1007/s13399-021-01347-7