Historia samolotów i lotnictwa pasażerskiego sięga początku XX wieku. Jednym z najważniejszych pionierów był amerykański wynalazca i konstruktor Orville Wright oraz jego brat Wilbur Wright. To właśnie oni dokonali pierwszego udanego lotu samolotem o napędzie silnikowym, który miał miejsce 17 grudnia 1903 roku w Kitty Hawk, w Północnej Karolinie. Teraz możliwe, że będziemy świadkami nowego rozdziału w historii lotnictwa. Powstał bowiem projekt całkowicie funkcjonalnego samolotu napędzanego biopaliwem i wykonanego z materiałów konopnych.

Z czego wykonane są standardowe samoloty?

Standardowe samoloty zwykle tworzy się z aluminium, stali nierdzewnej, włókna węglowego oraz innych lekkich i wytrzymałych materiałów.

Kadłub samolotu jest zwykle wykonany z aluminium lub ze stali nierdzewnej. Aluminium jest popularnym wyborem ze względu na lekkość i wytrzymałość na naprężenia, ale także dlatego, że może być stosunkowo łatwo formowane i łączone w różne kształty. Stal nierdzewna jest również popularnym wyborem – ze nią stoją jej odporność na korozję i wysoka wytrzymałość.

Skrzydła samolotu dawniej wykonywano głównie z aluminium, ale coraz częściej stosuje się włókno węglowe oraz kompozyty z żywic syntetycznych. Włókno węglowe jest bardzo lekkie, a jednocześnie wytrzymałe i sztywne, co czyni je idealnym materiałem do zastosowań lotniczych. Kompozyty z żywic syntetycznych bywają stosowane także w innych elementach samolotu. Ich wytrzymałość i elastyczność może być dostosowana do konkretnych wymagań konstrukcyjnych.

Mała firma, która może zrewolucjonizować świat

Hempearth to kanadyjska firma, która zaprojektowała samolot stworzony z materiałów pochodzących z konopi. Co więcej, jest on zasilany biopaliwami – olejami roślinnymi, w tym z nasion konopi. Samoloty takie mają być bardziej przyjazne dla środowiska niż te, które znamy obecnie.

Prawie cały samolot jest wykonany z kompozytowych włókien konopnych. Te, według doniesień producenta, mają być nawet 10 razy mocniejsze od stali. Kiedy mówimy cały, mamy na myśli cały – obejmuje to nie tylko podwozie i kadłub samolotu, ale także jego wnętrze, w tym fotele, ściany i tapicerka.

koncept wnetrza samochodu hempearth
Koncept wnętrza samochodu Hempearth. Źródło: Facebook @Hemp Plane

Projektanci przekonują, że ich samolot emituje o wiele mniej szkodliwych gazów cieplarnianych, w porównaniu z samolotami z napędem tradycyjnym. Ich statki powietrzne są do tego zaprojektowane w sposób, który ma zmniejszyć ich wpływ na środowisko. Dokonują tego np. poprzez zastosowanie materiałów o niskiej masie, co zmniejsza zużycie paliwa.

Samolot zaprojektowano z myślą o jednym pilocie oraz czterech pasażerach. Nie zrewolucjonizuje więc póki co lotnictwa komercyjnego, ale może pomóc zmniejszyć ślad węglowy milionerów, którzy często korzystają z prywatnych lotów.

Firma jest jednym z wielu producentów, którzy poszukują alternatywnych źródeł paliw w celu zmniejszenia wpływu lotnictwa na środowisko naturalne. Mimo, że mogą one stanowić krok w kierunku bardziej zrównoważonego transportu, to jednak wciąż otwarta pozostaje kwestia, czy ich produkcja nie prowadzi do rywalizacji o zasoby i nie powoduje wzrostu cen żywności. Warto także przeanalizować jaki jest ich rzeczywisty wpływ na środowisko w całym cyklu życia.

koncept samolotu hempearth
Koncept samolotu z konopi. Źródło: Instagram @hempearth

Czy konopne samoloty mogą zastąpić tradycyjne?

Chociaż konopne samoloty zaczynają pojawiać się na rynku, to nie można powiedzieć, że stanowią one obecnie konkurencję dla tradycyjnych samolotów. Jednak ze względu na rosnące zainteresowanie alternatywnymi materiałami w przemyśle lotniczym, konopie mogą stanowić jedną z opcji dla producentów samolotów w przyszłości. Produkcja konopnych samolotów może niestety napotkać wiele wyzwań. Są nimi np. brak standardów dotyczących materiałów konopnych w przemyśle lotniczym, koszty produkcji oraz wymagane certyfikacje.

Źródła

  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924013601007567
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S089268750700204X
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0029549313003671
  • https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2005/jm/b501536g/unauth
  • https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ie50088a009
  • https://royalsocietypublishing.org/doi/abs/10.1098/rsta.2000.0528
  • https://hempearth.ca/
  • https://hempearth.ca/products/private-investment/
  • https://sea.mashable.com/tech/14737/weed-company-builds-plane-thats-made-from-hemp-and-powered-by-cannabis-oil