Bogactwo dobroczynnych składników, jakie znajdziemy w otaczającej nas przyrodzie, zaskakuje. Jednym ze składników cennych konopi są m.in. flawonoidy. To związki chemiczne, które znajdziemy także w warzywach i owocach. Poznaj flawanole i sprawdź, jakie mają właściwości i działanie.

Czym są flawanole?

Flawanole to podgrupa flawonoidów. Są to organiczne związki chemiczne występujące w wielu owocach czy herbacie.

  • Flawanole znajdziemy w owocach, warzywach, sokach, dżemach, a także w konopiach.
  • Występują przede wszystkim w nasionach i skórce.
  • Flawanole nazywane są katechinami.
  • Są bezbarwne.

Gdzie występują flawanole? Ich źródło

Flawanole znajdziemy w wielu składnikach codziennej diety. Spożywanie ich we właściwych proporcjach to gwarancja zachowania zdrowia i dobrej kondycji organizmu. Lekarze zalecają dostarczanie ich organizmowi w naturalnej postaci.

Zobacz, jakie produkty są bogate we flawanole, są to np.:

  • jabłka,
  • awokado,
  • mango,
  • truskawki,
  • wiśnie,
  • figi,
  • dżemy, itp.

Czy wiesz, że:

Kakao, czekolada oraz zielona herbata to bogate źródło flawanoli.

Flawanole są również składnikiem konopi – badania wskazują, że mogą być one odpowiedzialne za tzw. efekt entourage (synergiczne oddziaływanie różnych substancji na organizm powodujące korzystne działanie).

Rodzaje oraz podział flawanoli

Pisaliśmy już kilka razy, że bioflawonoidy dzielą się na podgrupy, a te dalej na kolejne kategorie. Tak samo przedstawia się sytuacja flawanoli.

Dzielimy je na następujące rodzaje:

  • Epikatechina – czyli przeciwutleniacz, ekstrahowany z zielonej herbaty czy kakao. Szeroko stosowany w suplementach diety, mających za zadania wpłynąć na szybki przyrost wagi. Poprawia również wydajność organizmu, hamuje nadmierny apetyt. Często epikatechina stosowana jest w branży fitness.
  • Epigallokatechina – to główny polifenol znajdujący się w zielonej herbacie. Posiada właściwości przeciwutleniające. Wykazuje wpływ na poprawę pracy mózgu, pamięci i koncentracji. Działa także przeciwbakteryjnie. Pomaga również w redukcji wagi ciała – wspiera metabolizm.
  • Katechina – związek wykazujący szereg pozytywnych działań na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Charakteryzuje się właściwościami przeciwutleniającym. Występuje w większości w skórce owoców i warzyw. Znajdziemy ją także w zielonej herbacie, kakao, śliwkach, wiśniach oraz fasoli i soczewicy.

Jakie właściwości i działanie mają flawanole?

Rola tych związków w profilaktyce i leczeniu wielu schorzeń jest ogromna. Z uwagi na fakt, że znajdują się w naszym codziennym menu, daje to możliwość dbania o funkcjonowanie organizmu już na poziomie komponowania posiłków. Również stosowanie i zażywanie sprawdzonych produktów konopnych to sposób na lepsza kondycję i samopoczucie.

Jakie właściwości przejawiają flawanole?

  • działanie przeciwzapalne, przeciwutleniające, dbają o serce,
  • zmniejszają zapalenia naczyń krwionośnych,
  • działanie antyoksydacyjne, czyli zmniejszają stres oksydacyjny,
  • działanie neuroprotekcyjne, tym samym wpływają na funkcje poznawcze, pamięć, chroniąc mózg i jego działanie.
  • wykazują korzystny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Co naukowcy i badania mówią o flawanolach?

Związki te, podobnie jak cała grupa flawonoidów, poddawana jest badaniom i licznym analizom. Wiadomo na pewno, że bioflawonoidy wykazują duży potencjał leczniczy, co przejawia się w korzystnym wpływie na organizm. Łatwa dostępność tych składników daje każdemu możliwość zadbania o zdrowie w prosty sposób. Lekarze są zgodni, najlepsze efekty uzyskuje się aplikując flawonoidy w naturalnej postaci – czyli właśnie owoce, warzywa, zioła. Suplementacja tych związków jest wskazana wyłącznie przy dużych niedoborach i na zlecenie lekarza.

Co mówią badania na temat flawanoli?

Flawanole są świetnymi antyoksydantami, wykazującymi w wielu reakcjach aktywność antyoksydacyjną znacznie wyższą niż standardowe antyoksydanty (glutation i askorbinian)”

ANTYOKSYDACYJNE WŁAŚCIWOŚCI POLIFENOLI I ZWIĄZKÓW SYNTETYCZNYCH, Praca doktorska Michaliny Grzesik,
UNIWERSYTET RZESZOWSKI WYDZIAŁ BIOLOGICZNO-ROLNICZY.

A co z czekoladą? Sprawdź.

Dobroczynny wpływ czekolady stwierdzany w badaniach eksperymentalnych znajduje odzwierciedlenie w badaniach populacyjnych. Kilkuletnia analiza przeprowadzona za pomocą kwestionariuszy i obejmująca 1169 osób po przebytym zawale serca wykazała istnienie silnego związku między spożyciem czekolady a śmiertelnością z przyczyn sercowych. Najmniejsze ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych obserwowano w grupie spożywających czekoladę przynajmniej 2 razy w tygodniu”

www.podyplomie.pl , Kardiologia po dyplomie, Tom 9 nr 10, październik 2010.

Katechiny są pomocne w walce z nadwagą – dlaczego?

„Wykazano, że włączenie suplementacji katechin do diety (o obniżonej podaży kalorii) osób z nadwagą znacząco wpływa na zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej i może obniżać wagę ciała badanych pacjentów, w porównaniu do osób pozostających tylko na diecie (NAGAO i współaut. 2005). Doświadczenia prowadzone na zwierzęcym modelu ZM wykazały korzystny wpływ galusanu epigalokatechiny na zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej, będące wynikiem hamowania absorpcji lipidów. Związek ten może mieć udział w poprawie homeostazy glukozy poprzez znaczne obniżenie poziomu glukozy, insuliny i insulinooporności (BOSE i współaut. 2008)”

KATECHINY — AKTYWNOŚĆ BIOLOGICZNA I ROLA W PROFILAKTYCE CHORÓB UKŁADU KRĄŻENIA, https://kosmos.ptpk.org

Zastosowanie flawanoli w medycynie

Szeroki zakres działania flawanoli znajduje odzwierciedlenie w medycynie. Liczne badania potwierdziły, że związki te wpływają korzystnie na leczenie czy zapobieganie chorobom, takim jak np.:

  • cukrzyca,
  • nadwaga,
  • choroby serca,
  • stres oksydacyjny,
  • nowotwory,
  • stany zapalne.

Badania są cały czas prowadzone, a ich wyniki są bardzo obiecujące.

Podsumowanie

Dostępne w owocach i warzywach oraz suplementach diety flawanole to związki o dużej aktywności biologicznej. Okazały się być doskonałym środkiem w zapobieganiu chorób np. układu sercowo – naczyniowego. Flawanole są także nieocenionym źródłem dobroczynnych właściwości i naturalnym sposobem na poprawę kondycji i zdrowia, dlatego też warto włączyć je do codziennego jadłospisu.